Kategorier

tirsdag 26. august 2014

CAVm2 Moduloppgave

Da har jeg satt i gang med CAVm2 – moduloppgaven. Jeg startet med å lage terreng og oppkjørsel til huset. Deretter la jeg på materialer på bygget og prøvde å finne en kameravinkel jeg syns var grei.





MATERIALER

 Muren som vi har på vårt hus har jeg brukt på huset i oppgaven.

 Her er astfalt materialet som er brukt.

Jeg har også satt inn glass på de resterende vinduene. Her brukte jeg Glass (Thin).


FOLIAGE/ENTOURAGE


Prøvde meg med litt forskjellige foliager. Her prøvde jeg ut noen lyktestolper.
Over er bilder med litt av foliagene som er i Max. 



 
Her ser du en blanding av foliager som ligger i max og mine.  

 
Plassering av benken var ikke det letteste. 

 

Resultatet av renderbilde i Max:

 

Hadde store problemer med å legge inn bakgrunnen i MAX. Hva enn jeg gjorde så ble rendrebildene svarte.
La inn bakgrunn i material og environment, viewport backgound, lastet ned forskjellige bildefiler, prøvde å lage en torus, leita etter videoer på youtube og sett gjennom blogger for hjelp - Ingenting virket. Så ikke vet jeg hva som er gale.

 BEARBEIDING I PHOTOSHOP

 Oppgaveteksten:  
«Renderbildet uten foilage og bakgrunnsbilde tar du inn i Photoshop. Legg til foilage`en og bakgrunnsbildet på en realistisk måte (dvs legge til skygger, bruke transforms og eventuell fargekorrigering for å få det til og passe/se bra ut).»

- Resultatet etter bearbeiding i Photoshop.




Her har jeg lekt meg litt med ulike filter
 Halftone Pattern


Texturizer
 Film Grain

 

FARGE OG KONTRAST KORRIGERING

 Før

Etter




 Før

Etter

Her har eg brukt to av inne-bildene fra forrige oppgave til forbedring gjennom postprosessing, mtp. farge- og kontrastredigering. 

Verktøyer som ble brukt i Photoshop var:

- Color Balance

- Brightness/Contrast

- Levels

  

 

 

I oppgaveteksten står det at jeg skal sammenligne de to metodene jeg har brukt til å lage de to ferdige bildene til innleveringen:

Bilde 1 er laget og rendret i Max. Her har jeg altså satt inn foliager av menneskene og trærne ved hjelp av Alpha masker fra Photoshop. Synes det er mye jobb med å stille inn alle de forskjellige komponentene i Max før man rendrer bildet. Og i tillegg kan det ta en stund å rendre. Men det kan bli ganske bra hvis man har tid å bruke på det.Det som er en stor fordel er at alle lys og skyggeinnstillinger blir bra. 


Bilde 2 er et bearbeidet renderbilde fra Max uten foliager og bakgrunn – disse ble satt inn i Photoshop i etterkant. Jeg foretrekker denne måten å jobbe på fordi man har så stor frihet til å forandre på ting underveis. Hvis det er noe i bildet man ikke vil ha er det bare å klippe det bort, bruke angre eller slette laget. Det er også enkelt å prøve ut forskjellige ting ved å skjule/vise ulike lagkombinasjoner underveis. Med denne metoden har man bedre kontroll på slutt-resultatet.

 

Her er min videopresentasjon : 

https://www.youtube.com/watch?v=3bohv2Q59Us&feature=youtube_gdata













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar